czwartek, 20 marca 2014

Topinambur duszony na masełku

To Karol Okrasa w swoim programie uświadomił mi, że coś takiego jak topionambur rośnie sobie pod ziemią, tuż obok nas, w lasach i przydrożnych rowach. Inaczej zwany jest słonecznikiem bulwiastym, pięknie kwitnący jesienią. W sklepie trudno dostępny, ale od czego jest Allegro. Bez przypraw na surowo, ma lekko słonecznikowy smak - całkiem dobry. Po uduszeniu z czosnkiem na masełku bardzo dobry.



na 1 porcje:
2-3 średnie topinambury
2 łyżki masła
2 ząbki czosnku
natka pietruszki
sól, pieprz

Topinambura wyszorować dokładnie szczoteczką i pokroić w plasterki, dusić na maśle do miękkości (ok. 10-15 minut). Przyprawić, czosnek dodać na samym końcu aby nie zgorzkniał.

29 komentarzy :

  1. czegoś takiego nie jadłam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety mało dostępny i popularny, a szkoda bo wart swej uwagi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Topinambur łatwo się uprawia.Wystarczy bulwę pociąć na kawałki i wsadzić do ziemi.

      Usuń
  3. Niestety nie spotkałam go w opolskich sklepach ;(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jest do zdobycia na targu oraz obok sklepu Tesco na ZWM ,sprzedaje go starsza pani po 5 zł/kg

      Usuń
    2. Jest na targowisku cytrusek w sklepie RODZYNEK. 6zł na kilogram.Wczoraj kupowałam.

      Usuń
    3. Umnie rośnie zapraszam do kopania

      Usuń
  4. bardzo dobry:) ma teraz swoj renesans:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie kupiłam w Almie, ok.10 zł/500 gr, spróbuję:-)

    OdpowiedzUsuń
  6. A ja kupiłam na Allegro 1 kg za 16 zł razem z przesyłką, ale dobrze wiedzieć że i w sklepach stacjonarnych się pojawia. Smacznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeżeli ktoś jest z okolic Poznania i Gniezna to polecam internetowy ze zdrową żywnością Stowarzyszenia Światowid. Topinambur mają kilogram za 5 zł! (Zamówiłam 1 kg dostałam 1,5 roku). A najlepsze jest to że w zatrważającej ilości rośnie od nad naszym jeziorem :D.

    OdpowiedzUsuń
  8. Lux niebo w gębie tylko co zjadłem :)

    OdpowiedzUsuń
  9. a my mamy za darmo koło lasu

    OdpowiedzUsuń
  10. a my wykopałyśmy pod lasem rósł sobie

    OdpowiedzUsuń
  11. Wczoraj wykopalam pod lasem i wsadzilam kolo domu. Male bulwy troche fioletowe, uumylam i jadlam wieczorem na surowo. Dzisiaj znalazlam ten prosty ale wysmienity przepis. I zrobilam zamiast kartofil. Palce lizac !!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wiosną wsadziłam dosłownie 3 bulwy, a tydzień temu wykopałam 3 wiadra bulw topinabura!!!

      Usuń
    2. Jak rozsadzic bulwy? czy wykopac teraz i wsadzic w iosna czy wszystko wiosną?

      Usuń
  12. We Wrocławiu na hali Tęcza kg jest za około 9 zł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To strasznie drogi, ja proponuje zasadzić w ogrodzie, rozrasta się ekspresowo.

      Usuń
  13. uwielbiam! wygląda przepysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Bazarek przy pętli na Gocławiu w Warszawie. 16 zł kilo - trochę drogo. Nieopodal nad kanałkiem gocławskim rośnie sobie za darmo.

    OdpowiedzUsuń
  15. Wygląda smakowicie:) Można z niego też robić zupy, frytki, czipsy. Francuzi jedzą go jako dodatek do owoców morza, sufletów, zup itp.
    Ja mam bulwy topinambura z ogródka. Szybko się rozrasta i bulwy super się przechowują w ziemi aż do wiosny. Jak ktoś ma kawałek ogródka warto sobie topinambura posadzić i nie przepłacać w sklepie.

    OdpowiedzUsuń
  16. A czy taki topinambur rosnący nad kanałkiem w mieście nie zbiera przypadkiem w bulwie toksyn i metali ciężkich z gleby? Czy na pewno jest taki zdrowy ? Ja tam wolę jednak z gospodarstw ekologicznych z certyfikatem.

    OdpowiedzUsuń
  17. Łomateńko...a ja to bydlę non stop pielę. Posadziłam cztery sztuki kilka lat temu, by zasłaniały paskudny murek, bo wysokie i teraz za cholerę się nie mogę go pozbyć. Mrówki szybciej wybiłam. Muszę sąsiadowi przepisy pokazać, przestanie się jeżyć na mnie, bo przelazły. Rośnie wszędzie i na wszystkim, nawet na kupie żwiru budowlanego

    OdpowiedzUsuń
  18. Rośnie na mojej działce, dobrze że nie wyrzuciłam. Jeśli będzie mi smakował z chęcią rozmnożę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę tylko uważać aby nie zawłaszczył sobie całej działeczki, to bardzo inwazyjna roślina!!!

      Usuń
  19. Witam,jestem Krystyna mam dużo topinamburu urósł mi na działce.Szukam nabywcy.Moj te.696472454.

    OdpowiedzUsuń