czwartek, 20 marca 2014

Topinambur duszony na masełku

To Karol Okrasa w swoim programie uświadomił mi, że coś takiego jak topionambur rośnie sobie pod ziemią, tuż obok nas, w lasach i przydrożnych rowach. Inaczej zwany jest słonecznikiem bulwiastym, pięknie kwitnący jesienią. W sklepie trudno dostępny, ale od czego jest Allegro. Bez przypraw na surowo, ma lekko słonecznikowy smak - całkiem dobry. Po uduszeniu z czosnkiem na masełku bardzo dobry.



na 1 porcje:
2-3 średnie topinambury
2 łyżki masła
2 ząbki czosnku
natka pietruszki
sól, pieprz

Topinambura wyszorować dokładnie szczoteczką i pokroić w plasterki, dusić na maśle do miękkości (ok. 10-15 minut). Przyprawić, czosnek dodać na samym końcu aby nie zgorzkniał.

25 komentarzy :

  1. Niestety mało dostępny i popularny, a szkoda bo wart swej uwagi.

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety nie spotkałam go w opolskich sklepach ;(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jest do zdobycia na targu oraz obok sklepu Tesco na ZWM ,sprzedaje go starsza pani po 5 zł/kg

      Usuń
    2. Jest na targowisku cytrusek w sklepie RODZYNEK. 6zł na kilogram.Wczoraj kupowałam.

      Usuń
  3. bardzo dobry:) ma teraz swoj renesans:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie kupiłam w Almie, ok.10 zł/500 gr, spróbuję:-)

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja kupiłam na Allegro 1 kg za 16 zł razem z przesyłką, ale dobrze wiedzieć że i w sklepach stacjonarnych się pojawia. Smacznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeżeli ktoś jest z okolic Poznania i Gniezna to polecam internetowy ze zdrową żywnością Stowarzyszenia Światowid. Topinambur mają kilogram za 5 zł! (Zamówiłam 1 kg dostałam 1,5 roku). A najlepsze jest to że w zatrważającej ilości rośnie od nad naszym jeziorem :D.

    OdpowiedzUsuń
  7. Lux niebo w gębie tylko co zjadłem :)

    OdpowiedzUsuń
  8. a my mamy za darmo koło lasu

    OdpowiedzUsuń
  9. a my wykopałyśmy pod lasem rósł sobie

    OdpowiedzUsuń
  10. Wczoraj wykopalam pod lasem i wsadzilam kolo domu. Male bulwy troche fioletowe, uumylam i jadlam wieczorem na surowo. Dzisiaj znalazlam ten prosty ale wysmienity przepis. I zrobilam zamiast kartofil. Palce lizac !!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wiosną wsadziłam dosłownie 3 bulwy, a tydzień temu wykopałam 3 wiadra bulw topinabura!!!

      Usuń
  11. We Wrocławiu na hali Tęcza kg jest za około 9 zł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To strasznie drogi, ja proponuje zasadzić w ogrodzie, rozrasta się ekspresowo.

      Usuń
  12. uwielbiam! wygląda przepysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bazarek przy pętli na Gocławiu w Warszawie. 16 zł kilo - trochę drogo. Nieopodal nad kanałkiem gocławskim rośnie sobie za darmo.

    OdpowiedzUsuń
  14. Wygląda smakowicie:) Można z niego też robić zupy, frytki, czipsy. Francuzi jedzą go jako dodatek do owoców morza, sufletów, zup itp.
    Ja mam bulwy topinambura z ogródka. Szybko się rozrasta i bulwy super się przechowują w ziemi aż do wiosny. Jak ktoś ma kawałek ogródka warto sobie topinambura posadzić i nie przepłacać w sklepie.

    OdpowiedzUsuń
  15. A czy taki topinambur rosnący nad kanałkiem w mieście nie zbiera przypadkiem w bulwie toksyn i metali ciężkich z gleby? Czy na pewno jest taki zdrowy ? Ja tam wolę jednak z gospodarstw ekologicznych z certyfikatem.

    OdpowiedzUsuń
  16. Łomateńko...a ja to bydlę non stop pielę. Posadziłam cztery sztuki kilka lat temu, by zasłaniały paskudny murek, bo wysokie i teraz za cholerę się nie mogę go pozbyć. Mrówki szybciej wybiłam. Muszę sąsiadowi przepisy pokazać, przestanie się jeżyć na mnie, bo przelazły. Rośnie wszędzie i na wszystkim, nawet na kupie żwiru budowlanego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ale rozbawił mnie ten komentarz.... super

      Usuń
  17. Rośnie na mojej działce, dobrze że nie wyrzuciłam. Jeśli będzie mi smakował z chęcią rozmnożę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę tylko uważać aby nie zawłaszczył sobie całej działeczki, to bardzo inwazyjna roślina!!!

      Usuń